vrijdag 12 december 2014

Waardigheid

Onno Hoes geeft zijn rol als burgemeester op nadat hij had geprobeerd een 'akelig etterbakje' te versieren, terwijl hij met een verborgen camera gefilmd werd.

Dat 'versieren zou in strijd zijn met de waardigheid van het burgemeestersambt', schrijft Han van der Horst onder de kop Affaire Hoes: daar gaat onze persoonlijke vrijheid. 'In de jaren zestig wierp een groot deel van de Nederlandse bevolking het juk van de hypocrisie van zich af om te kiezen voor een libertijnse levenshouding. Dat wordt nu aan alle kanten teruggedraaid. Als we niet oppassen wordt de op een breed front ingezette aanval op de persoonlijke vrijheid door de overheid en het benepen deel van de publieke opinie met succes bekroond.'

Hoes zal er naar eigen zeggen voor strijden dat een openbaar bestuurder niet vogelvrij wordt verklaard en er een zeker privédomein blijft zodat 'hij of zij in balans zijn of haar functie kan vervullen.'

Tja, nu gunt Barracuda iedereen een privéleven, en jarenlang had Hoes er een als 'de man van...', naast een vlekkeloze loopbaan in de VVD politiek, maar naarmate het huwelijk sleet, werd de verveling pregnanter en gedroeg Hoes zich gaandeweg niet meer als burgemeester, maar als een ondeugende puber: vrijend met een 24-jarige jongen in een hotel in de Limburgse hoofdstad, slippertjes hier en daar. En dat mag hij allemaal doen, maar dan moet je niet raar opkijken als je uiteindelijk in de val loopt van PowNed. Simpelweg omdat dit gedrag inderdaad wordt gezien als strijdig met de waardigheid van het burgemeestersambt. Dat had Hoes zich moeten realiseren.

Noem Barracuda conservatief, maar een echte burgemeester is in zijn ogen nog steeds Bert Dijkstra in Swiebertje, waardig grijs met grote ketting, vaderlijk van karakter, met een Saartje aan zijn zij. En hij koestert de illusie dat ze er nog zijn, en niet alleen in Oudewater.

42 opmerkingen:

  1. Barracuda is niet conservatief, Onno vergat hoe hij zich diende te gedragen als burgedaddy..., lol.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Barracuda heeft dus liever geen actieve homo's als burgemeester, want dan past het niet in zijn plaatje? Ik weet niet of dat "conservatief" is, klinkt eerlijk gezegd enger dan dat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hoor, leg me maar weer de verkeerde woorden in de mond. Had hetzelfde gezegd over heteroseksuelen die de bloemetjes buiten zetten.

      Verwijderen
    2. Noem jij een salade eten met iemand "de bloemetjes buiten zetten"? Ze hadden nog niet eens seks en Onno zei alleen normale dingen. Er zit een muf, triest en zeer verwerpelijk moralisme achter je stukje, kan er niks anders van maken. Dat je datzelfde moralisme bij een actieve hetero hebt (ook al zag ik je daar nog nooit over schrijven) doet daar niets aan af.

      Verwijderen
    3. Wat suggestief Jeroen... Wat bedoel je eigenlijk met 'actieve homo's', en zijn er ook inactieve homo's dan? En waar heb jij gelezen dan dat Barracuda tegen actieve homo's is?

      Verwijderen
    4. Nee, het mismaakte itempje van Pownews was vooral suggestief, zonder dat er echt iets gebeurde. En ja,dat haal ik zeker uit het commentaar van Barra dat het sowieso een man moet zijn (vaderlijk), dat die geen actief seksleven mag hebben en sowieso een vrouw (Saartje) aan zijn zijde moet hebben. Ik zie er niet staan dat Barra het ok zou vinden als Bert Dijkstra Bromsnor aan zijn zijde zou hebben, terwijl dat bij Onno toepasselijker zou zijn.

      Het door Barra geschetste beeld is toch heus dat van een blanke, heteroseksuele man van zekere leeftijd.

      Verwijderen
    5. Waar schrijf ik nou weer dat homo's geen actief seksleven mogen hebben? En ook mijn laatste opmerking wordt weer eens volledig uit het verband gerukt.

      Verwijderen
    6. Ik heb Jeroen nog nooit op enig gevoel voor humor kunnen betrappen. Het is vaak een gillende keukenmeid die te vroeg afgaat.

      Verwijderen
    7. Misschien moet je beter kijken naar wat je schrijft, Barra. Want je contrasteert een triest en benepen heteronormatief beeld met een staphorster ondertoontje, met een homoseksuele burgemeester. Mensen die niet in dat plaatje passen hebben in jouw beleving onvoldoende "waardigheid" om dat ambt te vervullen. Als je het niet zo bedoelde had je het anders moeten schrijven.

      En ja, je impliceert zeker dat homo's geen actief seksleven mogen hebben, überhaupt geen burgemeester zouden moeten zijn als ze niet eerst gecastreerd werden, zou ik bijna zeggen. Jongere mannen en vrouwen passen ook niet in het paatje dat je schetst. En met dat "Saar" aan zijn zijde sluit je homo's natuurlijk wel een beetje uit.

      Verwijderen
    8. Oh ja, zo wordt dat genoemd, @john, als je het kleinburgerlijke moralisme van Pownews niet overneemt, dan is dat "humorloos" en moeten minderwaardige teksten en acties ineens als "satire" gezien worden voor om te lachen? Beetje sleets verhaal, eerlijk gezegd.

      Verwijderen
    9. Maar het is zeker waar: je zult mij als het om de "grappen" van Pownews gaat en alles wat daaruit volgt nog niet eens op een glimlach kunnen betrappen. Ik vind het niet grappig als de carrière van een burgemeester helemaal naar de klote geholpen wordt met een beeldvormingsspelletje en als jij dat als "humor" ziet, vind ik dat eerlijk gezegd vooral van afstomping getuigen. Mijn humor is inderdaad een andere.

      Neemt trouwens niet weg dat ik Onno liever zag gaan dan komen, met zijn bizarre softdrugsbeleid. Maar daar gaat dit niet over.

      Verwijderen
    10. Jeroen, Saar was een dienstmeid. Wist je weer eens niet. Hoeveel stukjes van mijn hand over de homofobie van Martin Vrijland was je trouwens alweer vergeten? Maar als je verder de hele dag mijn woorden gaat verhaspelen weet ik het goed gemaakt: dan ga je maar weer een boos stukkie schrijven bij Swapihoeloe.

      Verwijderen
    11. Jeroen schreef, zonder historische Swiebertjekennis (net te jong?)
      ==
      En met dat "Saar" aan zijn zijde sluit je homo's natuurlijk wel een beetje uit.
      ==

      Juist veel cryptohomoseksuele priesters en pastoors hebben/hadden ook een huishoudster in de pastorie. Dominees niet.

      Verwijderen
    12. > Oh ja, zo wordt dat genoemd, [humorloos]

      Humorloos, of geobsedeerd. Er zijn allerlei manieren om onwelgevallige meningen weg te framen, nietwaar?

      Verwijderen
    13. > ineens als "satire" gezien worden voor om te lachen?

      Of een trolletje, hè Jeroen? Letterlijk citaat uit een van je eigen mails of PBs:
      ==
      Want ik troll jou natuurlijk zo van het bord af. Any time of the day :)
      ==

      Verwijderen
    14. Huishoudster bedoel je, Barra. En ja, ik ben oud genoeg om Swiebertje ook nog gezien te hebben. Het gaat er in een stukje van jouw hand niet om wat de relatie tussen saartje en de burgemeester in die serie was, maar wat jij daarvan maakte. Jouw woordkeuze was "aan zijn zijde" en daarmee impliceer je een relatie, in plaats van een dienstverband.

      Verwijderen
    15. Jeroen, ik ga jou voortaan vragen wat ik met mijn stukjes bedoel. Dat schijn jij onderhand beter te weten.

      Verwijderen
    16. Ik wil je best helpen met je taalachterstand als je denkt dat nodig te hebben, barra. Maar "aan zijn zijde" drukt een relatie uit, geen dienstverband. Zo heb ik geen secretaresse "aan mijn zijde", die zit achter een bureau en mijn werkster evenmin, die dweilt, wast af, poetst en strijkt.

      Geliefden en medestanders, die heb je aan je zijde. Het spijt me dat het je niet bevalt wat je in de spiegel ziet.

      Verwijderen
    17. > Ik wil je best helpen met je taalachterstand

      Ah, daar istie weer! Lache, waor? Jeroen is in te huren als reaguurcoach maar nu ook als taalcoach! Zegt het voort!

      Verwijderen
    18. Reageer-buddy. Dat was de precieze en beledigende formulering.

      Misschien kan Jeroen ook een adviesbranch in zijn bedrijf opnemen voor blogmodereerders, want daar is hij ook erg goed in. Ik wil hem wel aanbevelen op LinkedIn!

      Oei, blogmoderatoren, natuurlijk, nou maak ik zelf weer een taalblunder. Erg!

      Verwijderen
    19. Zo'n buddy kon je anders best gebruiken, Ruud. Onbegrijpelijk dat je die niet meteen toegewezen kreeg na je ontslag uit een inrichting. Zo zie je maar wat de maatschappelijke kosten zijn van het bezuinigen op de geestelijke gezondheidszorg.

      En dat Barra met behulp van semantische spelletjes duikt voor het volstrekt ondubbelzinnige beeld dat hijzelf schetste, van een burgemeester die alleen "waardig" is als hij een man van middelbare leeftijd is die een relatie heeft met een vrouw is best wel laf. Dan krijgt hij zijn "ironie" weer van me terug,.

      Verwijderen
    20. Ik heb liever niet dat je op me reageert, Jeroen, en zeker niet met je lasterlijke onzin, ik ervaar dat als belaging en een inbreuk op mijn online privacy. Niet meer doen dus.

      Verwijderen
    21. Het zou lasterlijk zijn als het een leugen was, Ruud. Nu is het eerder op het randje van smaad. Gelukkig maar dat het ironie voor om te lachen was, dan zit je altijd veilig ;-)

      Maar dat heb ik nou precies zo als je me meer dan een jaar bizarre emailtjes stuurt, terwiijl ik heel vaak aangaf geen berichtjes van je te willen ontvangen. Andere moderatoren op swap trouwens evenmin,die je dan in de BCC zet. Dus als jij mij niet belaagt, volgen daar ook geen reacties op. Afgesproken?

      Verwijderen
    22. Wow, een cat fight tussen Barracuda en Jeroen :o)
      Ben het overigens wel met Jeroen eens: beetje vaag dat je als burgemeerster er een aseksueel leven op moet nahouden. Dat is wel erg conservatief en zeker niet wat ik van dit blog had verwacht.

      Verwijderen
  3. Politiek is macht en macht maakt begerenswaardig, het is niet voor niets dat dat pluche kleeft !
    Kwalijk is het moedwillig verknopen van homofilie met pedofilie, maar dat is weer een belangrijk agendapunt van de kerkvaders. En dat mag ook een paar centjes kosten !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. (Saartje was overigens de huishoudster van de burgemeester, niet zijn vrouw. Maar dat maakt verder niet uit.)

    In hoeverre is de affaire Rob Oudkerk vergelijkbaar? Overeenkomsten, verschillen. Die moest uiteindelijk weg als wethouder, hoewel het ten dele een privékwestie betrof. Maar een die ook raakte aan het beleid.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar wilde ik net over beginnen....

      Verwijderen
    2. Kwam gisteren al in Pauw naar voren. Dit is niet vergelijkbaar met de affaire Oudkerk, want er was geen enkel publiek belang gediend met het op deze manier uitlokken van Onno Hoes, terwijl Oudkerk bij een zogenaamd "sociale"partij zit en keihard een heroïnehoer exploiteerde (publiek belang dus) en niet uitgelokt werd, maar het op eigen initiatief in geuren en kleuren vertelde aan Heleen van Royen.

      Niet vergelijkbaar dus, want bij Oudkerk was er echt sprake van een misstand en hij werd ook niet in de val gelokt.

      @Barra: homofobie en heteronormativiteit zijn verschillende dingen.

      Verwijderen
    3. Overigens ben ik het inhoudelijk in dit geval wel eens met Jeroen, maar dat mag ik uiteraard ook niet zeggen, want dat is allemaal stalking, hè?

      Verwijderen
    4. Inderdaad, niet in persoonlijke mailtjes als ik je al heel vaak verzocht me niet te mailen. Dan gaat dat na verloop van tijd inderdaad stalking heten. Ik heb geen interesse in jouw mening, of je het nou met me eens of oneens bent.

      Verwijderen
    5. Jeroen, dank voor deze warme, menselijke woorden.

      Verwijderen
  5. [Ondertussen, technisch: ik kan eindelijk weer ook in Firefox hier reaguren, niet alleen in Opera! Ergens moet er iets geüpdate zijn dus, ik weet niet wat of waar.]

    BeantwoordenVerwijderen
  6. En verder is Rutger van Castricum, aka Malle Pietje, in geen velden of wegen te bekennen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nounou, over waardigheid gesproken, ik kan me alleen Rien van Nunen herinneren als burgemeester. Hij speelde ook Toon Stiefbeen.
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Rien_van_Nunen (NSFW)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hier in mijn dorp hadden we een wethouder, getrouwd en wel die vreemd ging bij het leven. Iedereen wist 't niemand viel erover. En ongetwijfeld in het land zullen wel meer hoogwaardigheids bekleders zijn die er ook een vriendje/vriendinnetje er op na houden.

    Lubbers belde in zijn hoogtij dagen ook rond of er nog wat 'te neuken' viel. Het beeld van Barra is kinderlijk inderdaad de burgemeester in de serie van Swiebertje was onkreukbaar, in de serie van Samson en Gert is ook een aardige burgemeester maar daarom zijn het series en de realiteit en daarom is het inderdaad een illusie.

    OT Ruud en Jeroen hou eens op met dat gekibbel het zet geen zoden aan de dijk en het misstaat jullie allebei.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Vanmorgen een goede opmerking in een ingezonden brief in de Volkskrant: waarom worden de personen waar Onno Hoes iets mee heeft gedaan, consequent als JONGENS aangeduid? Ze waren allemaal begin 20-ers, dus dan zijn het MANNEN.
    Als Onno een hetero was geweest, waren ze aangeduid als VROUWEN, niet als MEISJES. Hooguit als "jonge vrouwen", maar niettemin als vrouwen.

    Door de personen consequent JONGENS te noemen, wek je toch een beetje de indruk dat Onno Hoes een viezerik is die het met jongetjes doet. En misschien gaat het wat te ver om dat zo te stellen, maar in mijn ogen begeef je je dan op het terrein dat normaliter alleen betreden wordt door mensen als Micha Kat.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Onno verloor zijn erebaan m.i. door aangetoonde losbandigheid, niet vanwege zijn geaardheid. Sterker nog, als in de eerste constellatie sprake geweest zou zijn van een lovergirl, i.p.v. een homofiele relatie, was hij nu al geen burgemeester meer geweest. Trial by media, op staatskosten! Dit staartje gaat de belastingbetaler weer veul zinloos geld kosten. En het ergste is nog, dat de grootmuilen van Powned procederen op kosten van de belastingbetaler. Demmink daarentegen, maakt notabene nog steeds volkomen terecht gebruik van zijn recht op beroepsbescherming, tegen psychiatrische patienten.

    @Jeroen

    Heb jij jezelf alweer bijeen? Niks, maar dan ook niks met homofobie te maken. Een klein beetje sorry tegen diverse reaguurders, zou op zijn plaats zijn. (Zelfs @Ruud kan het).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ten eerste is het geen erebaan, ten tweede is er geen sprake van een lovergirl (m/v)

      Verwijderen
  11. Dominique Weesie leest hier mee.

    Volgens Weesie was dat een zwaar maar gerechtvaardigd middel, omdat Hoes voor de tweede keer de waardigheid van zijn ambt en de reputatie van Maastricht op het spel zette.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Powned beschadigt dan weer de waardigheid van het omroepbestel. En dat gaan ze deze keer merken; terwijl Onno gewoon ergens anders hoogwaardigheidsbekleder wordt, gaan zij keihard door de plee getrokken worden.

      Verwijderen
    2. Weesie zal uiteraard niet toegeven dat powned te ver is gegaan.
      Wellicht dat de rechter hem op andere gedachten kan brengen?

      Verder bleef de raad van Maastricht unaniem achter de burgemeerster staan.
      Dus Maastricht zelf was niet van mening dat de reputatie van de stad op het spel werd gezet.

      Verwijderen